gry do pobraniaPierwsza część znakomitej serii cRPG stworzonej przez niemieckie studio Piranha Bytes. Gracze wcielają się w rolę Bezimiennego, wysłannika boga Innosa i muszą stawić czoła siłom zła, którymi kieruje potężny demon. Gothic to pierwsza gra w dorobku firmy Piranha Bytes utworzonej w 1997 roku przez piątkę byłych pracowników studia Greenwood Entertainment. Prace nad nią rozpoczęły się jednak rok wcześniej. Projekt oparty został w całości na autorskich rozwiązaniach technologicznych, w tym silniku graficznym ZenGin. Akcja gry przenosi graczy do fantastycznego Królestwa Myrtany, którym rządzi król Rhobar II. Wcielając się w postać Bezimienngo trafiają oni do kolonii karnej na wyspie Khorinis. Otacza ją magiczna, przenikalna jedynie z zewnątrz bariera, którą stworzyli arcymagowie. Niestety, w trakcie inkantacji wydarzyło się coś niespodziewanego. Zasięg zaklęcia okazał się większy niż przewidywano i bariera otoczyła cały obszar Górniczej Doliny, więżąc także magów.

Akcja gry toczy się w miejscu znanym jako Górnicza Dolina, które stało się kolonią karną, gdzie na „wakacje z kilofem” trafiają wszelkiej maści przestępcy Królestwa Myrtany. Począwszy od drobnych złodziejaszków, poprzez osoby powiązane z szerszym półświatkiem, na fabrycznych mordercach skończywszy. W ten klimat pozostaje wrzucony (całkiem dosłownie) Bezimienny, będący głównym bohaterem gry. Aktualnie po intrze a początkowej rozmowie, oczom gracza ukazuje się piękny świat, dokonany mnogą fauną a bujną roślinnością. Arsenał wszelkiej maści krzaczków, polanek, dolin, lasów, gór czy jaskiń sprawia, iż mimo zasadniczo niewielkiej powierzchni eksploracji świata oddanego nam do, nie wieje od niego (przynajmniej przy początkowych wędrówkach) nudą. Każdej maści Ruiny wzmacniają w graczu będący w głos „Zbadaj nam! ”. A badanie w Gothicu umie popłacić, chociażby doniośle przyśpieszając wykonanie pewnego zadania lub obdarowując gracza punktami praktyki. Będąc przy problemie kolonii nie można nie wspomnieć o Obozach na jej obszarach się znajdujących. Aż do dyspozycji i Eksploracji gracza zostają przeznaczone trzy obozy. Główny z nich najbogatszy oraz podzielony absolutnie na kasty Boss Obóz, „wolna amerykanka” czyli Nowy Biwak, oraz „Mózgopralnia” Biwak na Bagnach. Głównym bohaterem Gothica widnieje Bezimienny. Został jego osoba prawdopodobnie skazany w ciągu błahostkę oraz deportowany do kolonii karnej. Zastosowanie Bohatera, jakiego tożsamość została wykreowana przez twórców stało się znaczącym odstępstwem od chwili ogólnie obowiązujących standardów RPG tamtego czasu (Seria Fallout, Morrowind), które oferowały graczowi pełną swobodę w budowie własnej kreacyj od Zera spośród dowolnym imieniem, związkami umiejętności czy opcją budowania wielopłaszczyznowych stosunków z otoczeniem. Z punktu widzenia czasu wybór PB okazał się adekwatny, gdyż otrzymaliśmy protagonistę ze sporym poczuciem humoru i wysokim dystansem do otaczającego go świata. Budowanie postaci opiera się na podobnym jak wzdłuż i wszerz schemacie, choć rozrywka w zasadzie umożliwia wykreowanie łucznika, wojownika, a maga. Pomimo pierwotnych trudności i asertywność zbyt częstego budowania opcji wczytaj, w okolicy III czy IV rozdziału zdecydowana większość adwersarzy nie stanowi, większego problemu, natomiast aktualnie w rozdziałach V i VI rozrywka przypomina walkę czołgu z piechurem blisko czym to chojrak jest tym głównym. System rozwoju kreacyj również nie widnieje zbyt skomplikowany. Spośród każdym poziomem zyskujemy punkty umiejętności które przekazujemy na interesujące nas skile. Pomimo tego gra zmusza do wysiłku umożliwiając zdobycie niektórych profitów dopiero po „wbiciu” 4-5 leveli co zwłaszcza w późniejszej fazie gry może być sporym utrudnieniem.

Gothic oficjalny trailer gry

Podróż po Górniczej Dolinie zaczynamy zieloni niczym szczypiorek i słabi jak mucha. Przeciwnikiem, którego możemy zabić bez problemu jest co najwyżej chrząszcz, a reszta fauny stanowi dla nas śmiertelne zagrożenie. Pierwszy miecz (dodam, że jednoręczny) bohater trzyma oburącz i wyprowadza bardzo niezgrabne ataki. Zapomnijcie o jakichkolwiek combosach na tym etapie. Pierwsze godziny poświęcimy na wykonywanie prostych zadań w stylu – przynieś, zanieś, pozamiataj, ewentualnie wymuś haracz.

Zaczynamy z samego dołu drabiny społecznej (nawet Kopacze cieszą się większym szacunkiem), więc nie powinniśmy zgrywać Kozaka, bo kończy się to na ogół srogimi bęckami i ubytkiem bryłek rudy (które są w grze walutą) z kieszeni. Wraz z rozwojem postaci, zabiciu niezliczonych zastępów kretoszczurów i ścierwojadów i pięciu się w strukturach obozowych pojawiają się bardziej ambitne zadania, a „góra” zaczyna dostrzegać nasz potencjał. Fabuła Gothic, choć linearna, odznacza się rozmachem i dynamicznymi zwrotami akcji. Świat gry nie jest zbyt rozległy, ale obejmuje dosyć zróżnicowane lokacje jak Stary i Nowy Obóz, Obóz Sekty, Obóz Bandytów, kilka kopalń, ba wioskę orków. Na przestrzeni swoich przygód Anonimowy może napotkać nad 200 postaci niepodległych i dołączyć aż do kilkunastu gildii (np. Kopacze, Cienie, Szkodnicy, Strażnicy Świątynni, Najemnicy), z których wszystka kieruje się cokolwiek innymi motywami prac. Na jego drodze staje także kilkanaście rodzajów potworów – od chrząszczy a ścierwojadów, poprzez szkielety a na demonach skończywszy.
Jak pozwoliło na tytuł scalający elementy gry działaniu i cRPG, ważną rolę w Gothicu odgrywa walka. Bogactwo broni, pancerzy a artefaktów (amulety a medaliony) jest duży, choć dostęp aż do niektórych przedmiotów odwiedza ściśle limitowany (można je tylko dokonać samemu lub dochrapać się pokonując przeciwnika). Zależnie od upodobań gracza, Bezimienny może dzierżyć mieczami jedno a dwuręcznymi, toporami, maczugami, młotami, kuszami albo łukami.

W walce zastosowany został banalny system współczynników a umiejętności. Postać pierwszego bohatera opisana widnieje przez atrybuty: siły, zręczności oraz optymalnego zdrowia i many. Po awansie na kolejny poziom praktyki Bezimienny otrzymuje dziesięciu punktów, które gracz może przeznaczyć na podniesienie współczynników, bądź nauczenie się umiejętności nowych. Są to podobnie jak biegłości bojowe (władanie bronią jedno a dwuręczną) i magiczne, ale też przydatne w codziennym byciu (np. otwieranie zamków, skradanie się, skórowanie zwierząt). Nauka a doskonalenie już posiadanych umiejętności możliwe istnieją jedynie po znalezieniu odpowiedniego nauczyciela.
Rozrywka wyróżnia się stanem oprawy audio-wizualnej. Motor graficzny ZenGin otrzymuje obfitujący w szczegóły, wysokiej jakości (jak na swoje czasy) obraz. Klimatu przykłada zmieniające się w cyklach dnia a nocy oświetlenie. Animacje postaci głównego bohatera, którego poczynania gracze obserwują z perspektywy trzeciej osoby, wyglądają sprawnie i naturalnie. Krótko mówiąc Gothic to gra ponadczasowa, miodna dla starych wyjadaczy oraz młodszych użytkowników PC. Debiutancka produkcja Piranha Bytes okazała się strzałem w dziesiątkę wśród odbiorców z krajów na wschód od Odry, o dziwo gra nie zdobyła takiej sławy i renomy na zachodzie. W mojej opinii? Jest to produkcja obowiązkowa dla fanów RPG, oraz warta przynajmniej obejrzenia kilku gameplayów dla miłośników gier innych gatunków. Osobiście Gothic dał mi kilkanaście godzin wspaniałej rozgrywki, okraszonej wprawdzie dużą ilością bugów, będącą jednak tytułem, który na zawsze pozostanie w moim sercu oraz do którego zawsze wrócę z przyjemnością, aby jeszcze raz wtopić się w niepowtarzalny klimat Górniczej Doliny.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułGothic 2
Następny artykułFootball Manager 2018
Skygames
Publikacje na temat gier komputerowych, konsolowych a także nt gier mobilnych i wiele innych. Najlepsze gry do pobrania na PC najpopularniejsze ostatnich lat, w które naprawdę warto zagrać. Na stronie Sky-Games znajdziesz również recenzje gier, dodatków do gier, akcesoria dla graczy a także programy i sztuczki wspomagające udaną rozgrywkę multiplayer i nie tylko.